Tunel spasa značio je život za opkoljeno Sarajevo

Tunel spasaProšlo je 25 godina otkako je opkoljeno Sarajevo dobilo put spasa koji je pomogao stanovnicima glavnog grada BiH da prežive, dobiju hranu, lijekove i oružje kako bi se odbranili od neprijatelja koji je napravio obruč oko Sarajeva.

Tunel spasa napravili su vojnici koji su svakodnevno pod granatama kopali zemlju kako bi se spojili sa slobodnom teritorijom. Pokušali su ga potopiti, probiti i uništiti, ali je njegova ruta bila strogo čuvana tajna.

Dvadeset pet godina nakon što je 30. jula u 20:40 sati tunel bio pušten u funkciju, postao je muzej u kojem se sjećamo prošlosti i odajemo počast onima koji su poginuli braneći BiH, Sarajevo i tunel. Otvorena je i izložba pod nazivom ”Welcome to Sarajevo” koju su organizovali Fond memorijala Tunel spasa i Muzej književnosti i pozorišne umjetnosti.

“Tunel spasa ili Tunel života imao je veliki značaj za vojni aspekt zbog uvoza oružja za odbranu, politički za siguran prolaz vlasti, ali i kulturološki jer su kroz njega odlazili umjetnici i prenosili priču o dešavanjima u Sarajevu. Tu je bio i psihološki aspekt jer su ljudi znali da postoji izlaz ukoliko bude nužno. Izložba ‘Welcome to Sarajevo’ prikazuje kako se odvijao život u opkoljenom Sarajevu i kako se pružao kulturološki otpor. Tu su slike, karte, zahvalnice i novinski članci o radu teatra tokom, rata kao i dio postavke predstave ‘Bajka o Sarajevu'”, rekla je kustosica Dina Memić.

Prije otvorenja izložbe delegacije KS, kao i boračka udruženja, položili su cvijeće i odali počast nevino stradalim vojnicima i građanima Sarajeva na ulazu u tunel. Cvijeće je položio i Nedžad Branković koji je projektovao tunel.

“Kada smo spojili obje strane tunela bilo je odstupanja oko pola metra s butmirske strane. Tada su prošli prvi vojnici do slobodne teritorije i uvezen je prvi TNT u grad. Bio je to dramatičan trenutak. Tada je naša delegacije napustila pregovore u Ženevi kojim je BiH trebala biti pretvorena u geto”, rekao ne Branković.

Ministar za boračka pitanja KS Muharem Fišo kazao je da se na ove dane sjećamo svih onih koji nisu preživjeli prolazak kroz tunel života i odajemo im počast žaleći što nisu s nama.

“Kroz ovaj tunel mnogi su našli spas i stigli do bolnica, a neki su otišli vani. Naše jedinice, sinovi grada i heroji prošli su kroz njega da bi prelomili obruč oko našeg grada i spasili nas”, rekao je Fišo.

O tunelu

Tunel je napravljen ispod aerodromske piste i povezivao je dvije teritorije koje je držala ARBiH (Dobrinju i Butmir) pa se tako i tunel zvao “Tunel D-B”. Tunel je dug blizu 720 metara, a visok 1,5 m, dok je na nekim dijelovima bio visok i do 1,8 m. Tunel se u zvaničnim razgovorima ARBiH i UN vodio pod imenom “Tunel kojeg nema”. Tokom 1994. tunelom su postavljene male šine po kojima su išla mala kolica.

Također tokom 1994. godine za tunel je saznala vojska Republike Srpske tako da je Ratko Mladić kontaktirao Aerodrom koji su držale UN i tražio da se tunel sruši i zatvori. Potom je Vojska RS pokušala kopanjem drugog tunela i preusmjeravanjem rijeke Željeznice potopiti tunel i tako ga onesposobiti, međutim ta im namjera nije uspjela.

klix.ba